Powrót do strony głównej

Wycieczka krajoznawcza Szlakiem Piastowskim

(tekst: Elżbieta Szulkowska, zdjęcia: Archiwum ZPO w Kadzidle)

---------------------------

W dniach 6-8 października 2017 r. uczniowie kadzidlańskiego gimnazjum pod opieką Pań: Elżbiety Szulkowskiej oraz Iwony Puławskiej wyjechali na wycieczkę krajoznawczą Szlakiem Piastowskim.

Jeszcze pierwszego dnia wycieczki, tj. w piątek, zwiedziliśmy wczesnośredniowieczne Grodzisko w Gieczu, prawdopodobną siedzibę rodową pierwszych Piastów. Niestety nie udało się nam obejrzeć eksponatów zgromadzonych w tamtejszym muzeum, ze względu na brak prądu. Szalejąca poprzedniego dnia potężna wichura zniszczyła linie elektryczne i wiele drzew.

Kolejnym punktem naszej podróży był Poznań.

Najpierw mieliśmy okazję podziwiać niezwykłe okazy roślin w Palmiarni. Następnie spacerowaliśmy po przepięknym Starym Mieście.

Kolejnego dnia, tj. w sobotę, dotarliśmy do pierwszej stolicy Polski - Gniezna. Jej największym zabytkiem jest Archikatedra W.N.M.P., w której obejrzeliśmy srebrny relikwiarz św. Wojciecha oraz poznaliśmy 18 scen z życia tego świętego uwiecznionych na najcenniejszym zabytku sztuki romańskiej w Polsce - Drzwiach Gnieźnieńskich. W gnieźnieńskim Muzeum Początków Państwa Polskiego wzięliśmy udział w lekcji muzealnej poświęconej narodzinom państwa polskiego, pierwszym władcom oraz ówczesnej kulturze i życiu codziennemu.

Sobotnie popołudnie spędziliśmy w dwóch bardzo ważnych dla historii Polski miejscach: w Muzeum Pierwszych Piastów na Ostrowie Lednickim, do którego dopłynęliśmy promem oraz w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie.

W niedzielę oglądaliśmy krajobrazy Wielkopolski z okien kolejki, która dowiozła nas do Muzeum Kolejki Wąskotorowej, znajdującego się w Wenecji.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była Kruszwica - miasto położone nad jeziorem Gopło, gdzie zwiedziliśmy romańską Kolegiatę św. Piotra i Pawła oraz ruiny zamku z pozostałą Mysią Wieżą.

Serdecznie dziękujemy: Wójtowi Gminy Kadzidło, Panu Dariuszowi Łukaszewskiemu, za inspirację oraz okazaną życzliwość.

---------------------------

Zdjęcia

--------------------------------------------------

::: Kliknij tu, aby przejść do strony głównej